Fartygstrafik som vektor
Fartygstrafik som vektor
2024-12-20 (work in progress)
Fartyg kan ha främmande arter som fripassagerare på olika sätt. De kan antingen förflyttas som larvstadier med fartygs barlastvatten, vilket är det havsvatten som används för att stabilisera fartygen då de inte har någon eller lite last. Främmande arter kan även vara fastsittande eller bland fastsittade marina organismer på skrovet eller i speciella strukturer som tex sjökistan. Sjökistan används för intag av kylvatten till motor, av barlastvatten och vatten för brandsläckning och är därför ett kritiskt utrymme att hålla rent.
För att kartlägga hur trafikmönster ser ut använder vi? Projektet eller allmänt AIS data från fartyg. AIS står för Automatic Information Signal och den signal som fartyget sänder ifrån sig för att dess position skall vara känd. AIS data samlas i databaser som tex SeaWeb vilken vi använt oss av för att se på trafik av olika fartygstyper till de stora hamnarna i ett studieområde på svenska västkusten
I studien har vi inkluderat hamnar med betydande trafik (över x antal anlöp per år) och det har då landat på: Brofjorden som är en stor hamn för raffinerade oljeprodukter, Lysekil som har viss trnansport samt reparationer, Uddevall med genral cargo, Stenungsund med kemiindustri och Wallhamn med bilfartyg 2-3 ggr per vecka
Åtgärder
Sedan 2023 September är alla fartyg ålagda att rena sitt barlastvatten enligt standard D2. Innebär att gränsvärdet för utsläpp av marina organismer xyz
-mynna ut i åtgärder man kan köra ombord på eller med fartygen